Πυλώνας σταθερότητας και κοινωνικής συνοχής η Υγεία

Ένας από τους πλέον πολύπαθους τομείς των τελευταίων ετών, που όμως αποτελεί πυλώνα σταθερότητας και κοινωνικής συνοχής είναι ο τομέας Υγείας. 

Παρατηρούμε με ενδιαφέρον, υπουργικές αποφάσεις να ‘πηγαινοέρχονται’ ακόμη και την τελευταία στιγμή, όπως αυτή που αφορά τους Νοσηλευτές. Πραγματικά πιστεύει κανείς ότι στόχος που δημοσιεύτηκε στις 19/01 ήταν η αναγνώριση του έργου των Νοσηλευτών και όχι η ψηφοθηρία; Γι’ αυτό άλλωστε, όταν καταμετρήθηκαν ως περισσότερα τα ‘κουκιά’ των ιατρών που αντέδρασαν, δεν διορθώθηκε απλά, αλλά αποσύρθηκε πλήρως, 3 ημέρες μετά. Απουσία σχεδιασμού και παρουσία ιδιοτέλειας για πολλοστή φορά. Πρόσφατη άλλωστε είναι και η θύμηση της Υπουργικής Απόφασης που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο του 2014 (!) για εφαρμογή πλαφόν. Είχε αναδρομική ισχύ από 01/01/2014 (!) και τα όρια ανακοινώθηκαν τελικά, άρον άρον, στα τέλη του Δεκεμβρίου του 2014 (!), με αλγόριθμούς υπολογισμού πρώτης δημοτικού! Το προφανές συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει σχέδιο. 

Με σεβασμό λοιπόν στους πολίτες, στους Ιατρούς (κλινικούς και εργαστηριακούς), τους Φαρμακοποιούς, τους Νοσηλευτές και γενικότερα όλους  όσους δραστηριοποιούνται στην Υγεία, παραθέτουμε τις βασικές μας θέσεις χωρίς να διενεργούμε προεκλογική σπέκουλα.

Στόχος μας είναι η διασφάλιση αξιοπρεπών υπηρεσιών υγείας με καθολική κάλυψη.

Στόχος μας είναι η θεσμική καθιέρωση του συνολικού προϋπολογισμού Υγείας ως ποσοστό του ΑΕΠ εφάμιλλο του αντίστοιχου μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ.

Στόχος μας είναι η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που αποτελεί και το κλειδί της  βέλτιστης διαχείρισης του συνολικού κόστους υγείας. Μεταξύ άλλων, το φάρμακο να μην γίνει ‘αμβροσία’, θεσμοθετημένος προσυμπτωματικός έλεγχος, ανάδειξη της αυτοφροντίδας, ενεργοποίηση του οικογενειακού ιατρού και θεσμοθέτησης του ρόλου του εργαστηριακού ιατρού ως συμβούλου πρόληψης και διάγνωσης.

Στόχος μας είναι η συνδιαχείριση με τις Πανεπιστημιακές σχολές και τους Ιατρικούς Συλλόγους, του αριθμού των εισακτέων αλλά και των αποφοίτων ανά ειδικότητα, ώστε να ελεγχθεί σταδιακά το φαινόμενο να έχουμε πολλαπλάσιο αριθμό Ιατρών από τον αναγκαίο άρα και επαγωγικά δημιουργία τεχνητής ζήτησης.

Στόχος μας είναι η διασφάλιση δωρεάν παροχής υπηρεσιών Υγείας στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Στόχος μας είναι η διαφανής συναλλαγή μεταξύ του πολίτη, του Ιατρού και του Παρόχου.

Στόχος μας είναι η θεσμοθέτηση του Νοσηλευτή ως συμβούλου περίθαλψης. Ο Νοσηλευτής σίγουρα δεν είναι Ιατρός. Είναι όμως Επιστήμονας Υγείας. Κάνει σεμινάρια σε Ιατρούς, συμμετέχει σε επιστημονικές επιτροπές, αντικαθιστά συχνά τον ιατρό στην παρακολούθηση του ασθενή, είναι ομιλητής σε ιατρικά συνέδρια και εκπαιδεύσεις και γενικότερα είναι ένας απαραίτητος σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα της Υγείας. Εθελοτυφλούμε προσποιούμενοι ότι δεν είναι εκ’ των πρωταγωνιστών αλλά εκ’ των  κομπάρσων.   

Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός μεσοπρόθεσμου συνολικού σχεδίου Υγείας που:

  1. Θα είναι εξ’ αρχής δημοσιευμένο, γνωστό και προσυμφωνημένο με την συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
  2. Θα λαμβάνει υπόψη τα υπάρχοντα δεδομένα σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και εξοπλισμό. Δεν φτάνει να γνωρίζεις τι θέλεις να κτίσεις. Δεν είναι ο σωστός τρόπος, να γκρεμίσεις ή να αγνοείς ότι έχεις. Από την στιγμή που δεν υπάρχει περίσσευμα, είναι μονόδρομος η σωστή αξιοποίηση της υπάρχουσας περιουσίας. Παράδειγμα αποτελεί η ύπαρξη χιλιάδων εργαστηριακών ιατρών που είναι Ιατροί, έχουν εξοπλισμό και καλύπτουν πλήρως, γεωγραφικά, την ελληνική επικράτεια. Την ίδια ώρα το αγνοούμε και  προσπαθούμε να βρούμε κονδύλια μέσω περιττής φορολογίας του ήδη πολύπαθου Έλληνα πολίτη, για να φτιάξουμε το ΠΕΔΥ.   
  3. Δεν θα είναι τυφλός οπαδός του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα. Αντιθέτως θα είναι κουμπάρος σε έναν επιζητούμενο γάμο, που μόνο όφελος μπορεί να προσδώσει στο προβληματικό σημερινό σύστημα Υγείας, χωρίς όμως να εμπορευματοποιεί σε επίπεδο κακοποίησης.
  4. Θα δίνει σε όλους την ευκαιρία και τον χρόνο να μετεξελιχθούν και να διεκδικήσουν επί ίσοις όροις τον ρόλο τους στο αυριανό προσχεδιασμένο περιβάλλον Υγείας, χωρίς συνεχόμενους αιφνιδιασμούς και νομοθετική ασυνέπεια
  5. Θα δίνει κίνητρα για την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στο συνολικό κόστος υγείας. Δεν είναι δυνατόν μετά από τόσο βαριά φορολόγηση να υπάρχει ακόμη ένα επιπρόσθετο 36% ιδίας συμμετοχής του πολίτη (χωρίς να υπολογίζονται τα φακελάκια) όταν κατά μέσο όρο στα Ευρωπαϊκά κράτη είναι κοντά στο 10%.
  6. Θα εκσυγχρονίζει τα δημόσια νοσοκομεία με τεχνολογικές υποδομές, πληροφοριακά συστήματα, στελέχη διοίκησης χώρων Υγείας και θα βελτιστοποιεί τα λειτουργικά τους κόστη ώστε αφενός να μην αποτελούν πηγάδια χωρίς πάτο αναφορικά με την χρηματοδότηση τους και αφετέρου να μην είναι εμπόλεμη ζώνη για πολίτες και ιατρούς τα επείγοντα, οι ΜΕΘ και οι θάλαμοι περίθαλψης. 
  7. Θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ο Ιατρός να ασκεί λειτούργημα και όχι επάγγελμα
  8. Θα είναι βασισμένο στην αρχή της ‘ισότητας’ (διότι όλοι οι έλληνες πολίτες έχουν ίσα δικαιώματα) αλλά δεν θα είναι βασισμένο στην αρχή της ‘ιδιότητας’  (η λύση δεν είναι η ίδια παντού ανά την επικράτεια). Δεν είναι οι ανάγκες ίδιες, δεν είναι οι υποδομές ίδιες. Θα προσαρμόζεται αναλόγως στις ανάγκες των 12 διοικητικών περιφερειών που αποτελούν τον βασικό πυλώνα της πολιτικής μεταρρύθμισης που προτείνουμε ως ΕΔΕΜ.

Στην ΕΔΕΜ γνωρίζουμε ότι ούτε εύκολες λύσεις υπάρχουν, ούτε μαγικές λύσεις  υπάρχουν. Μπορεί να είμαστε νέο πολιτικό κίνημα, όμως έχουμε πραγματική και πολυετή εμπειρία από την ‘αγορά’, προερχόμαστε από την ‘αγορά’ και είμαστε εκπαιδευμένοι και να την διαβάζουμε και να την διαχειριζόμαστε. Σωστές Λύσεις υπάρχουν και είναι υλοποιήσιμες εάν υπάρχει σχέδιο, μέθοδος υλοποίησης και θέληση να οικοδομήσουμε ένα μέλλον και ένα σύστημα Υγείας που θα είναι ‘Οίκος Αξιοπρέπειας’ για όλους εμάς και παρακαταθήκη με υπεραξία για τις επόμενες γενιές.